Angajări de mare angajament

Azi m-am trezit la 6 că am avut mult de condus; 12 ore mai tîrziu eram la aerodrom, pregătit să nu confund frîna de mînă cu comanda flapsurilor ori palonierul stîng cu ambreiajul.
Am zburat cam 45 de minute și am învățat un lucru important, pe care îl citisem prin cărți dar abia acum l-am experimentat. Și-anume, cînd avionul urcă și pierde astfel viteza, sub o anumită limită curentul de aer devine nelaminar, filoanele de aer se desprind de planurile avionului și portanța începe să dispară.

Cînd se întîmplă treaba asta, avionul “se angajează”, adică lasă nasu’-n jos (și la dreapta) și pică. Și pică! În situația asta, dacă dai curs impulsului de a te lupta cu avionul pentru a-l îndrepta, ești pierdut. Ceea ce trebuie făcut este să comanzi exact meniul pe care îl cere avionul: adică o înclinare în picaj în dreapta. Imediat ce faci asta, avionul recapătă viteză -- într-o secundă ori două și astfel și portanță; nu mai rămîne decît să-l îndrepți și să-ți continui zborul.

Prima dată cînd am făcut asta m-am cam temut -- e o chestie sa nu vezi decît cerul și să simți că avionul, cîțiva milimetri de tablă între tine și cei 300 de metri de aer pînă jos, începe să trepideze și să se lase pe-o rînă. Dar am repetat manevra de 4 ori și mi s-a părut chiar OK. Cred că dacă mi s-ar întîmpla vreodată să nimeresc accidental într-o astfel de situație aș da comenzile corecte.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Tu ce zici?

 

© Copyright Hai la zbor! . All Rights Reserved.

Initial design by TemplateWorld

Blogger Template created by Deluxe Templates