Încheiere

Ehei, multe s-au întîmplat în ultimii 2 ani. Dar în ce privește aviația, am de raportat că am abandonat, cel puțin pe durată nedeterminată, cursurile de avion ultraușor. Am trecut la prima și adevărata mea pasiune: elicopterele. În primăvara lui 2012 m-am înscris la Școala Superioară de Aviație Civilă.


Nefiind totuși sigur că sînt în stare să zbor, avînd în vedere experiența cu ultraușorul, mi-am promis că nu mai scriu nimic aici pînă cînd nu ies în simplă pe elicopter.


Ei bine, azi am ieșit în simplă pe elicopter.


Dacă vreți să citiți despre aventurile mele ca elev-pilot de elicopter, am ținut un alt blog despre ele. Se numește punctfix.ro și sper să vă placă. Elicopterul e incomparabil mai mișto decît avionul!

P.S. Cu această ocazie, închei și anonimitatea acestui blog. Iaca!


9 comentarii:

Andrei spunea...

Imi place cum scrii, dar mai ales ca zbori cu atata pasiune. In ceea ce priveste zborul cu ULM-ul , iti calc pe urme. Sincere felicitari pentru licenta! Ai fi foarte dragut daca ai posta macar un filmulet din timpul zborului, deoarece pe internet nu gasesti nimic relevant. Ar fi un punct de pornire pentru actualii elevi piloti.

Alex Deva spunea...

Salutare Andrei! Îți mulțumesc pentru complimente. Niște filmulețe am postat pe celălalt blog, punctfix.ro -- le-ai văzut?

Din timpul zborului cu avionul din păcate nu am înregistrări. Am încercat o dată să aduc o cameră video în cockpit dar din cauza vibrațiilor se vedea tare prost. Am să văd dacă mai am înregistrarea pe undeva.

În rest, știu că nu e din zbor, dar am filmat aterizarea asta: http://www.youtube.com/watch?v=xdpeE5bdWBI

În școala de elicopter, în prima parte, am folosit niște ochelari de soare cu cameră HD încorporată. Dar am neglijat să fac cópii de siguranță și am pierdut tot ce nu apucasem să pun pe YouTube cînd s-a stricat cardul SD :(

Mult succes cu școala ULM! În ce oraș faci pregătirea? Și ce alte sfaturi mai ai pentru mine care să-i ajute pe elevii piloți?

andrei spunea...

Multumesc pentru acest raspuns prompt. Am rasfoit si celalalt blog, pentru care de asemenea te felicit, insa deocamdata e ceva nou pentru mine...Eu sunt inscris la Aeroclubul Bv si zbor pe Festival. Ce aeronava ai zburat? Ce sfaturi ai pentru incepatori?

Anonim spunea...

Atunci să clarific: licența mea e PPL(H), adică pilot de elicopter. Blogul ăsta se referă la școala de ultraușor, pe care nu am terminat-o. Dar și eu am zburat pe Festival.

Am mai puțin de 30 de ore pe Festival și deci nu-s cel mai în măsură să dau sfaturi, dar ca pilot tot pot face cîteva recomandări:

1. Învață teoria de PPL(A), nu doar cea de ultraușor. Mie unuia îmi displace școala și învăț greu, dar sînt obligat să admit că multe dintre incidentele cu piloți de ultraușor ar fi putut fi evitate de folosirea unui bagaj teoretic mai bogat.

2. Zboară des. Astfel vei economisi timp, bani și nervi. Dacă bugetul e o problemă, mai bine împrumuți decît să zbori pe apucate, doar cînd ai bani.

3. Caută să te simți mereu bine în zbor. Asta nu doar că te va energiza pe parcursul școlii, dar stresul și nervii pot să te omoare.

4. Dacă un pilot cu zece mii de ore face o tîmpenie, tot tîmpenie rămîne. Fii deschis la minte dar selectiv cu ceea ce deprinzi de la ceilalți.

5. Fiecare checklist îți poate salva viața. Nu sări niciodată nimic. Tratează verificarea precum insulina pentru un diabetic: nu e foarte interesant s-o faci, dar dacă o sari, cu siguranță dai de necaz.

6. Nu te lua la întrecere cu ceilalți elevi. Vei ieși în simplă atunci cînd vei ieși în simplă. Școala de zbor nu e o competiție, iar s-o tratezi astfel te poate costa scump. Mai degrabă analizează-ți propriile trăiri, experiențe și reacții și caută să înveți din ele.

7. Inainte să ieși în simplă, treci pe la farmacie și ia-ți un flacon de betadină și niște discuri demachiante. :)

Adrian B. spunea...

Salut. De curiozitate, de ce nu iei si licenta pentru ULM? Poti sa faci orele destul de rapid, mai ales daca ai zburat atat dem mult inainte, examenul teoretic nu ar fi o problema (doar l-ai luat pe cel de elicopter) si nu stii niciodata ce iese pana la final.

Alex Deva spunea...

Salutare Adrian,

Bănuiesc că te referi la ULM pe avion?

Pe de o parte mi-ar plăcea să am o cale de a zbura mai des și mai ieftin, "for fun".

Pe de altă parte -- și nu știu cum să formulez asta ca să nu jignesc pe nimeni, așa că am s-o spun direct -- să zbori cu avionul după ce ai zburat cu elicopterul e ca și cînd ai juca în divizia sătească după ce ai cîștigat Champions League: poate fi plăcut și interesant, dar... nu e chiar același lucru.

Și, ca să recunosc public și celălalt motiv: din cîte poți citi și tu aici pe blog, nu eram deloc prea bun la aripa fixă. Eram mai degrabă deprimat și stresat după ore. N-am fost chiar printre cei mai buni elevi :)

Dar, cu experiența de acum, nu exclud să mai încerc vreodată, dacă găsesc vreun instructor dispus :)

Adrian B. spunea...

Eu nu am zburat decat pe avion (Cessna 152) si ULM(A) (Zephyr si Ikarus), nu pot comenta cum e cu elicopterul pentru ca nu stiu, dar la modul general prefer ULM pentru ca e mai ieftin ieftin, suficient de performant (90 mph si 13,000ft plafon nu e grozav, dar e suficient pentru destinatii interne) si mi se pare extrem de sigur (am oprit motorul si am aterizat fara emotii dupa doar 15 ore de zbor).

Nu mi se pare deloc stresant, ci doar plictisitor la drum lung (pe Craiova-Bucuresti aproape te ia somnul). E mai usor de pilotat decat un avion: cu Ikarus-ul decolez si aterizez in moduri in care Cessna s-ar angaja sau ar rata pista, de asemenea nu as face manevre cu Cessna pe care le fac in siguranta cu un Ikarus.

Alex Deva spunea...

Ai dreptate cu prețul. Elicopterul e mult mai scump, din păcate.

În ce privește siguranța, spune-mi te rog cît de fără emoții ai fi aterizat cu motorul oprit... dacă nu aveai pista la îndemînă? :) În autorotație, un elicopter fără motor poate ateriza în siguranță pe o palmă de loc drept.

Am făcut și eu raiduri mai lungi (cel mai lung a fost Ploiești - Tîrgu Mureș), dar plicticos nu e: dacă la un avion poți lua mîinile de pe comenzi pentru cîteva clipe ca să te uiți pe hartă sau să te dezmorțești, la un elicopter fără pilot automat asta e imposibil. Așa că ai mereu de muncit :)

Iar în ce privește aterizările mai deosebite... eu am decolat și aterizat cu spatele, poți face asta cu avionul? :P

Adrian B. spunea...

Nu, nu pot ateriza vertical sau cu spatele :)

Sincer, inainte de a opri motorul (si a intra in angajare, ca elicea continua sa se invarta de la viteza initiala) mai facusem cateva simulari de pana de motor si da, am aterizat pe aerodrom, dar in afara de Delta nu prea am emotii ca nu am unde ateriza in caz de nevoie. Ceea ce nu imi place e preferinta multora de a zbura prea jos, dupa parerea mea (sub 3000 ft), ceea ce reduce optiunile la o eventuala aterizare fortata. Sunt destule campuri sau drumuri pustii pe care se poate ateriza mai bine decat unele aerodromuri (ex. Balta Verde e plin de hartoape sau Comana are obstacole in ambele parti ale axului pistei).

Dupa ce faci suficiente simulari de aterizare fortata chiar nu mai ai emotii, mai mult imi fac probleme de costurile unei eventuale reparatii de elice sau roata de bot decat de patit ceva.

Da, poti lua mainile de pe comenzi la avion si poti sa pilotezi cu o singura mana destul de mult timp (nu trebuie sa modifici gazul prea des decat daca esti maniac cu viteza si altitudinea, eu nu sunt); daca la elicopter nu poti lasa deloc comenzile cum faci navigatie? Mie imi trebuie cel putin o mana, uneori si a doua, ca sa tin harta si sa fac masuratori.

Cam cat este ora de elicopter acum, cu si fara instructor? La ULM e sub 150E cu instructor, fara instructor am auzit de la 60E la 100E, dar de vazut nu am vazut cu 60E inca. Intreb doar de curiozitate,poate as face 1-2 ore ca sa vad cum e (dar mai mult imi doresc sa zbor cu planorul mai intai, chiar si la mosor).

Trimiteți un comentariu

Tu ce zici?

 

© Copyright Hai la zbor! . All Rights Reserved.

Initial design by TemplateWorld

Blogger Template created by Deluxe Templates