Nu-s cerebral

Cît a trecut? Aproape juma' de an. Dar am zburat din nou.

Eram sigur că am uitat aproape tot, dar spre surprinderea mea, n-am uitat chiar așa de multe, și ce-am uitat mi-am reamintit pînă la finalul orei de zbor. O oră lungă, cu 4-5 angajări în limită, viraje strînse, dar mai ales vreo 6-7 tururi de pistă -- pe direcția 05, adică invers față de cum eram obișnuit.

Dar cu siguranță că nici n-am progresat...

Tind mereu să înclin aparatul la viraje ("nu înclina! uite, asta-i înclinația corectă pentru voi, ăștia afoni!") deși nu cred că asta mi-e principala hibă. De la virajul 3, unde abia a doua oară mi-am amintit să reduc turația la 3800, abia reușesc să păstrez viteza constantă pînă la virajul 4. Acolo mă necăjesc să stabilizez la 120 km/h ca să pot scoate, încetuc, flapsurile.

După aia începe distracția.

Trebuie să controlez viteza din turație, dar nu știu de ce nu reușesc deloc. Mi se pare (numai mie!) că maneta de gaze, mai jos de 4000 de ture, se mișcă foarte, foarte greu și am nevoie de teribil de multă forță ca s-o trag spre mine. Am încercat tot felul de șmecherii: să-mi rezem un deget de soclul manetei, ori s-o prind mai de deasupra ca să fie brațul forței mai mare și să controlez fin presîndu-mi mîna de geam. Nicicum nu reușesc să fac reglajele fine care în mașină mi-s atît de la îndemînă, chiar fără să mă uit la instrumente, doar după sunetul motorului și predicția imediată a drumului...

De două ori m-am trezit la 60 de metri cu 150 km/h. Nu mai rămînea de făcut decît să ambalez și să ratez aterizarea...

După vreo jumătate de oră în care am încercat să aplic tot ce mi-am promis în astea 6 luni că voi face la următorul zbor: să simt avionul, să încerc să găsesc cîteva clipe în care să mă bucur de zbor, să-mi imaginez că aripile-s o prelungire a pilotului, așa cum citisem undeva... instructorul pune mîna pe cheia de contact și oprește motorul.

- Pană simulată de motor, anunță sec.

Văd elicea...

"Calm", îmi zic. Scanez rapid instrumentele, viteza scade iute, dar știu ce trebuie să fac, inițiez un viraj spre centrul aerodromului și pun botul ușor în jos ca să iau viteză.

Instructorul însă nu-i satisfăcut. Accentuează puternic comenzile mele și-mi explică: nu-i vreme de pierdut dacă motorul se oprește, nu mai zburăm de distracție. La vreo 50 de metri pornește din nou motorul și urcăm la loc... înapoi la tururile de pistă...

Nu știu la ce mă așteptam -- totuși au trecut atîtea luni! dar la cît de dor îmi fusese să zbor din nou, am aterizat cam debusolat. Trebuie să învăț să țin hățurile ca lumea la aterizare, altfel o să mă ajungă bătrînețile zburînd în dublă comandă... ca soferițele alea care dau examenul de conducere a nouăzecea oară...

- Care-i principala mea problemă? întreb la hangar.

- Nu ești destul de cerebral, mă lasă mască instructorul. E pentru prima dată în viața mea cînd cineva îmi spune că nu-s destul de cerebral!



CEREBRÁL, -Ă
adj. 1. referitor la creier. 2. mintal, rațional, intelectual. 3. (despre oameni; și s.) care se conduce numai după criteriile rațiunii. (<>cérébral)

9 comentarii:

lili spunea...

Hahaha! Imi place de instructorul tau! Experienta ta si prin ce treci acum imi aduce aminte de scoala mea de soferi, la Aiud, cu o anumita "doamna", si intr-o Dacie pt care aveam nevoie de 4 picioare si 4 miini ca sa o pot conduce, la cele 40kg ale mele de atunci. Incercam sa-i explic, disperata, ca inca n-am abilitatea sa ma concentrez la atitea lucruri de-odata, ca imi trebuie timp sa inteleg si sa ma obisnuiesc, in timp ce ea ii dadea 'nainte cu strigatul si-mi explica ca asa sintem noi, astia, "cu scoli", prea multe intrebari punem si prea le rasucim in loc sa "doar facem". Asta in timp ce m-a aruncat, neapologetic, in plin trafic, din prima zi.
N-am crezut atunci ca as putea conduce o masina, cu atit mai putin cu placere. Acum conduc pe autostrazi cu 6 benzi pe o directie, cu gindurile in alta parte. Dar ce-i drept, nu in Romania! :))
Pe cit de nu mi-a placut de "doamna" respectiva atunci, tre sa recunosc ca a fost o lectie de viata pina la urma... unde sintem, tot asa, aruncati, fara nici o pregatire, si tre sa invatam si sa ne redresam din mers, rapid, de multe ori fara a primi a doua oportunitate...
Cred ca instructorul tau, care spre deosebire de al meu, e un adevarat domn, pitoresc, dar domn, s-a referit mai mult la "intuitie", care se dezvolta ca urmare a abilitatii de a jongla cu toate variabilele respective...dar care nu vine decit cu experienta, si uite asa continua sa se hraneasca una pe alta in timp ce tu ajungi sa "te prinzi" tot mai repede in proces.
O sa fii ok, dar tre sa ajungi "acolo" in ritmul tau si nu in al altcuiva, so don't let anything intimidate you.
In ce ma priveste, daca cineva poate conduce in Bucuresti, si si fara accidente... flying is only a matter of time... of which you haven't much invested yet...

alec spunea...

eu am crezut ca te-ai lasat, imi placea (si imi place inca) mult blogul tau.

si nu mai fi pesimist in privinta invatatului. la pasiunea de care dai dovada (se vede din cele scrise si povestite), vei ajunge sa pilotezi avionul asa cum conduci masina.

Anonim spunea...

Multumesc frumos pentru incurajari...!

alec spunea...

si eu mi-as mai permite si un sfat [2 de fapt :D]:
- anumite operatiuni care simti ca nu iti ies, incerca-le in alte conditii, eventual mai putin solicitante/stresante. spune-i instructorului ce "problema" ai si cum ai vrea sa o rezolvi. adica, de exemplu, "joaca-te" cu maneta de gaze in zbor orizontal, si "obisnuieste-te" cu ea - avantajul in aceste conditii este ca poti urmari nestigherit ce aparat vrei tu [turometrul] si relatia cu miscarea mainii tale pe maneta. ti se va parea simplu de facut, pentru dintr-o anumita privinta asa si este de fapt. dar nu iti va mai oferi surprize la virajul 3 sau pe finala pentru ca vei fi deja OBISNUIT sa o manevrezi [ferm si gingas in acelasi timp :)]
- pricipiul PITCH&POWER: se spune ca maneta de gaze este pentru controlul altitudinii, iar mansa pentru controlul vitezei. cumva contra- intuitiv, dar adevarat. daca asa este, atunci nu prea ai cum si voie sa vii cu viteza mare pe panta, eventual poti veni prea sus din cauza gazului. viteza pe panta o fixezi la inceputul acesteia si apoi trebuie sa fie [cat mai] constanta.

eventual trimite-mi o adresa de email, cred ca iti pot propune un material interesant de citit [atentie, activitate cerebrala :))]
alecsturza at yahoo dot com.

Anonim spunea...

Multumesc frumos de sfaturi, Alec! Emailul a plecat.

Mihai Grecea spunea...

Ma bucur ca ai reluat scrisul pe blog. Bafta in continuare cu scoala.

Anonim spunea...

Multumesc de vizită, Mihai! Succes și ție și așteptăm vești despre aventura aviatică cea secretă!

Anonim spunea...

Bine ai revenit!

Asa cum spunea cineva mai sus, nu te lasa intimidat, cere instructorului sa repeti ceea ce nu iti iese, de ex. cand am facut scoala de soferi nu-mi ieseau de fiecare data parcarile laterale iar instructorul ma sicana :), asa ca 2 sedinte (ore) nu am facut altceva decat parcari laterale (la cererea mea), instructorul nu a fost foarte incantat :)) de timpul petrecut cu parcarile laterale.

Despre zbor ce sa-ti zic, stai relaxat dar atent, nu fi crispat.
Fereste-te de "trebuie sa-mi iasa manevra x, trebuie, trebuie...", cu cat vei incerca mai asiduu sa faci ceva anume ai sanse sa nu iti iasa daca nu esti linistit.
Avionul va face parte din tine si tu parte din el abia atunci cand vei fi linistit si atent in acelasi timp.
Trebuie sa inveti sa 'asculti' si sa 'simti' dar asta este si o chestiune de exercitiu.
Invata partea teoretica foarte bine, asa vei economisi timp in zbor in anumie situatii (nu va trebui sa stai sa te gandesti ce trebuie sa faci in acea situatie) totul va deveni natural.

Multa bafta cu zborul!

Anonim spunea...

Subscriu la seria de incurajari :) Si din experienta iti spun un secret: atunci cand instructorul incepe sa iti faca simulari de pana de motor inseamna ca te simte pregatit pentru simpla. Mai ai putin si abia astept sa ne povestesti prima ta simpla si bineinteles dupa cata vreme au iesit spinii (prietenii stiu de ce).

Trimiteți un comentariu

Tu ce zici?

 

© Copyright Hai la zbor! . All Rights Reserved.

Initial design by TemplateWorld

Blogger Template created by Deluxe Templates