Atenție distributivă

- Mă, tu nu ai atenție distributivă la zbor, degeaba te descurci tu cu alea lungi și scurte de la Morse, că nu te ajută la zbor, pricepi? se exasperează azi instructorul.
10 minute mai tîrziu, trecînd în trombă cu mașina pe lîngă benzinăria de unde trebuia să cumpărăm combustibil, același instructor frînează brusc amintindu-și că de fapt de-aia plecase.

- Atenție distributivă, nu mă pot abține eu.

Azi aproape ni s-a terminat benzina în zbor. La sol părea că e suficientă, dar în aer sonda și sorbul stau altfel și exista riscul să absoarbă aer ori mizerie și să se gripeze motorul, așa că am aterizat după al doilea tur de pistă și am plecat cu mașina instructorului după benzină.

Cu cîteva zile în urmă mă dusese cu mașina în centru, și trecînd prin poarta aeroclubului cu “doar” vreo juma’ de metru între oglinzi și poartă, îmi zice mîndru:

- Vezi? Asta e conducere de precizie!

“Dacă asta e precizie, vedea-v-aș parcînd 5 ani în București”, îmi zic în gînd...
Totuși eu îl plătesc pe dînsul să mă învețe să zbor, iar nu invers ca să-l învăț eu oarece (oricum, orice n-are legătură cu zborul l-ar plictisi de moarte), așa că nu se pune.

După alimentare am urcat la 400 de metri unde-am mai făcut niște “limite” cu angajări ale avionului și recuperarea controlului -- doar vreo 4-5 bucăți, apoi am continuat tururile de pistă.

La ultimul tur, înainte de decolare, PI-ul și-a pus mîinile ostentativ pe bord și mi-a zis scurt:

- Hai!

Bag motor... pornim de pe loc... încep să împing cu dreptul... ochii la salcă! Trag cu ochiul la viteză... simt că roata din fața se desprinde, apăs ușor, dar nu destul de ușor, roata se pune la loc... instructorul strigă... mai capăt viteză, roata se desprinde iar, presez mai ușor, sîntem în aer! Dau să fac palierul, să cîștigăm viteză aproape de sol... cobor nițel din greșeală, dar rămîn sus... țin la orizontală, avionul zumzăie la turație maximă pe la 115 km/h și-o ia la deal, îi corectez panta, AM DECOLAT! Cred că fără ajutor... Azi am avut prima mea decolare fără ajutorul instructorului!

Ajung pe la 50 de metri, reduc milos motorul pînă aproape de verde, salcia trece pe sub noi și-mi doresc iar să am bombe sub avion, caut depozitul de căpșuni de la Ogra, măsor pămîntul pe bot și mă aplec să pun flapsurile pe 0... Prindem o termică, urcăm cu variometrul blocat la stopul din sus, musai să păstrez 115 km/h, ajung la 100 de metri, mai iert motorul cu 100 si ceva de ture pe minut, continuăm urcarea, la 150 opresc pompa suplimentară, pe la 180 începem virajul 1 în urcare... Ies în sfîrșit cu Mureșul pe aripa din dreapta, respir o dată și intrăm în 2... mă străduiesc să țin botul unde trebuie sub orizont... viteză, altitudine, turație, ce-am uitat?

- Bagă mă picior, vrei servitor să lucreze cu pedalele în locul tău?

Nu mă prind. Cum adică servitor? Apoi văd bila alunecînd de la locul ei și-mi amintesc, la naiba, iar am luat virajul fără palonier...

Pe latura 2 avem vînt din coadă, ajung la 140 km/h, nu-i bine! Dau să urc ca să pierd viteză, dar nu-i suficient...Vreau să reduc turația, dar maneta mea de gaze se mișcă foarte greu și tare mă necăjesc cu corecțiile mici...

- Reduc la 3800, zic, că am cam urcat!

- “Cam” urcat, auzi la el, pai avem deja 250 de metri, îmi vine sucu-n gît! aud în căști din dreapta mea.

Pe sub noi vine și trece hipodromul, arunc o privire în spate și apreciez că putem intra în virajul 3. N-am pe cine să anunț, jos n-a pornit nimeni stația. Intru în viraj ușurel, îmi aduc aminte să bag picior, mai reduc ceva turația simultan cu instructorul, văd la bot șaua dealurilor care-mi spune că-s perpendicular pe pistă și ies din viraj... Ochii îmi zboară între altimetru, vitezometru, turometru și axul pistei, și imediat intru și în apropierea finală. Aliniez pe axul pistei și trag de gaz; mă aplec (“Ține manșa fixă!”) să scot flapsurile la ultima poziție, pornesc pompa suplimentară, și presez ușor manșa... La penultimul tur de pistă, la manevra asta am făcut o greșeală de neiertat: am lăsat manșa din mînă preț de o zecime de secundă; nu și de data asta... De-aici preia instructorul:

- Dacă am fi săgeată, ne-am opri la 50 de m inainte de prag, unde-i drumul ăla, vezi? Monitorizează înaintarea și înfundarea, îți fac un sinus, cum să-ți zic ca să pricepi mai bine? Mai băgăm o sută de ture, ca să fim siguri că ajungem... Cînd sîntem siguri ca prindem pista, reducem complet! Hai, redu! Îmi ții 118 la ora, constant! De-aici facem prima redresare, ușoooor de manșă, atît! Nu trage așa tare că tre’ să coborîm dacă vrem să aterizăm! Acuma a doua redresare, îl punem la orizontală, cu botul pe rădăcina salciei, o vezi? De-acuma ținem salca pe bot! Pierdem portanță, botul cade, tragem progresiv de manșă, am pus două roți, tragem tare de manșă să coboare încet botul, Yes! Ține salca! Acuma frînează, ușor... lasă gazul că iar se oprește elicea! Frînează omule, frînează cu amîndouă frînele deodată, ține salca, bagă flapsurile, oprește pompa, degajăm!

Degajăm spre stînga, instructorul iar e exasperat:

- 450 de metri am tot aterizat! Îmi arată plăcuța gravată pe capotă: Fii atent ce scrie aici: “Distanța de aterizare: 120 m.” Ție ți-au trebuit 400! Ce nu frînezi mai tare?!

“Bine că am aterizat și în 400”, îmi zic în gînd. Tare:

- Păi înainte mi-ați zis că am frînat prea devreme, și prea scurt, de-am oprit avionul înainte de degajare, acuma e prea tîrziu, nu pot s-o nimeresc din prima, zic.

- Mă, ar trebui să-ți scumpesc ora de zbor, cu o taxă suplimentară pentru cît mă faci să înjur!

- Hm... eu zic că pentru asta ar trebui dimpotrivă, să lăsați din preț...

Instructorul meu -- altfel o persoană cultă, educată și elevată -- este adeptul cunoscutului sistem pedagogic cu trei S: strigăte, sarcasm și sudalme. Mi-a explicat că o face intenționat, că cică așa reușește să transmită mai bine informația și că altfel n-aș reține nimica...

Ce-i drept, Makarenko n-a învățat niciodată pe nimeni să zboare.

1 comentarii:

Anonim spunea...

si eu am avut acelasi instructor.asa e el.dar e un om extraordinar!

Trimiteți un comentariu

Tu ce zici?

 

© Copyright Hai la zbor! . All Rights Reserved.

Initial design by TemplateWorld

Blogger Template created by Deluxe Templates